Bahasa Inggeris Sebagai Matapelajaran Wajib Lulus SPM?

Nampak gayanya isu bahasa yang satu ini tidak berhenti daripada perbualan sama ada di meja bulat atau ruang minum di pejabat. Agaknya kalau bahasa orang-orang tua, “Ish, tak habis-habis depa ni nak perkenalkan benda baru.”

Wajarkah cadangan ini diterima? Setiap orang ada pandangan yang kita tahu pastinya yang menyokong dan tak kurang juga yang menolak mentah-mentah. Apa yang paling ditakuti adalah yakinkah kita dengan kecemerlangan anak-anak kita dalam pertuturan bahasa Inggeris apabila hal ini dilaksanakan?

One response to “Bahasa Inggeris Sebagai Matapelajaran Wajib Lulus SPM?

  1. Sebelum diterima pakai fikir dahulu kesan yang tersurat dan yang tersirat. Kalau tidak ada-ada masakan tempua bersarang rendah. Mata pelajaran Pengajian Islam , Sejarah dan Bahasa Arab tak mahu diwajibkan sama ke.

    Selesaikan dulu isu pengajaran dan pembelajaran dalam menguasai BI, ini isu nak menguasai BI dan bukan isu untuk memartabatkan BI. Jadi, kenapa sampai nak mewajibkan BI lulus dalam SPM – wajib dipelajari dah memadai.

    Isu yang lebih besar adalah penguasaan bahasa kebangsaan di kalangan rakyat yang amat daif – tak yakin dengan bahasa kebangsaan sendiri.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s