BAHAYA SYI’AH

Penularan faham Syi’ah dalam masyarakat Sunni, tidak boleh dipandang rengan. Ia adalah produk sejarah yang membawa perpecahan umat Islam yang akhirnya mendorong ke arah kejatuhan tamadun Islam. Syi’ah itu sendiri berpecah kepada pelbagai puak yang sebahagiannya sudah tidak diakui lagi sebagai orang-orang Islam. Tetapi, sebahagiannya masih dianggap sebagai orang Islam, tetapi orang Islam yang telah sesat dan terkeluar daripada masyarakat Islam arus perdana. Sementara kumpulan Nusairiyyah, Ismailiyyah dan Durziyyah, telah dianggap terkeluar daripada agama Islam, Kumpulan Imamayyah dan Zaidiyyah masih dianggap sebagai sebahagian daripada umat Islam.  Kumpulan Syi’ah yang paling hamper dengan kumpulan Islam arus perdana ialah Zaidiyyah. Fahaman mereka tidak jauh berbeza dengan Ahlu al-Sunnah Wa al-Jama’ah. Namun kumpulah Syi’ah Imamyyah mempunyai jarak yang agak jauh dengan Ahlu al-Sunnah Wa al-Jama’ah. Jauh dari segi epistemologinya dan sumbernya. Walaupun sumber ajaran itu masih dikatakan al-Qur’an dan al-Sunnah, tetapi al-Qur’an mereka, bukan al-Qur’an yang dikumpul oleh Abu Bakr dan disalin oleh Othman Ibn Affan atau naskhah Uthmani yang ada pada hari ini. Mereka tidak mengiktiraf al-Qur’an yang dikumpul oleh para sahabat. Mereka hanya mengiktiraf al-Qura’an yang dikatakan dikumpul oleh Saidina Ali k.w. Begitu juga dengan al-Sunnah. Bagi Islam arus perdana, al-Sunnah itu hanya terbatas kepada perkataan, perbuatan dan pengakuan Nabi Muhammad s.’a.w. yang mnerima Wahyu daripada Allah S.w.T. Tetapi bagi mereka al-Sunnah itu termasuk perkataan, perbuatan dan pengakuan imam-imam mereka yang terdiri daripada keturunan Ali bin Abi Talib yang dijadikan Imam melalui wasiat daripada Imam terdahulu. Imam mereka yang pertama ialah Ali bin Abi Talib. Ia menjadi imam atas wasiat Rasulullah s.’a.w. Begitulah imam yang terkemudian diwasiatkan oleh Imam tedahulu sehinggalah imam yang terakhir iaitu Imam ke dua belas. Imam yang akhir ini dikatakan ghaib pada masa ini, setlah hilang ketika terjatuh ke dalam lubang dan akan menucul semula sebagai Imam Mahadi.

Sumber ajaran yang berbeza ini menyebabkan banyak perbezaan di dalam amalan dan kefahaman agama di kalangan Sunni dan Syi’ah Imamiyyah. Yang terdapat persamaan yang nyata hanya dari segi tauhid. Namun mereka mempunyai pendekatan berbeza dalam kefahamn tauhid. Mereka lebih dekat dengan fahaman Muktazilah, berbanding dengan Sunni yang banyak bersandarkan kepada fahaman Asya’irah dan al-Hanabilah. Mereka memusuhi para sahabat dan beranggapan para sahabat mengkhianati Rasulullah s.’a.w. Faham mereka terhadap sahabat berlawanan dengan al-Qur’an dan Sunnah Rasulullah s.’a.w yang menghargai sumbangan para sahabat dalam perjuangan menegakkan Islam. Konsep Imamah mereka juga agak melampau sehingga beranggapan imam-imam mereka mempunyai martabat yang tinggi melebihi Nnabi dan malaikat. Saidina Ali juga sama statusnya dengan Nabi Muhammad s.’a.w kerana Nur Muhammad s.’a.w yang dipercayai mendahului kejadian Adam dan makhluk keseluruhannya bersatu dengan Nur Ali dan tidak terpisah melainkan apabila bahagian Nabi Muhammad masuk ke Sulbi Abdullah dan bahgian Ali masuk ke sulbi Abu Talib. Bahkan banyak lai perkara anih dalam kepercayaan Syi’ah ini dan amlan mereka yang tidak dapat diterima, seperti kahwin Mut’ah dan kepercayaan yang dinamakan al-Bada’ yang juga berlawanan dengan kepercayaan mengenai kesucian Allah S.w.T daripada sifat-sifat kekurangan.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s